728 x 90

افزایش فروش با نورومارکتینگ و مدل آیدا

افزایش فروش با نورومارکتینگ و مدل آیدا

افزایش فروش با نورومارکتینگ و مدل آیدا حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که تبلیغات یا کمپین‌های بازاریابی را اجرا کرده‌اید و نتیجه مناسبی نگرفته اید. یکی از دلایل اصلی این اتفاق آن است که شما نمی‌دانید مشتریان به دنبال چه چیزی هستند و نیاز اصلی‌شان چیست. در این مقاله به دو مفهوم بازاریابی

افزایش فروش با نورومارکتینگ و مدل آیدا

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که تبلیغات یا کمپین‌های بازاریابی را اجرا کرده‌اید و نتیجه مناسبی نگرفته اید. یکی از دلایل اصلی این اتفاق آن است که شما نمی‌دانید مشتریان به دنبال چه چیزی هستند و نیاز اصلی‌شان چیست. در این مقاله به دو مفهوم بازاریابی یعنی نورومارکتینگ و مدل آیدا می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند نتایج مناسبی در زمینه بازاریابی داشته باشید.

نورومارکتینگ چیست؟

اما اگر بتوانید ذهن دیگران را بخوانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نورومارکتینگ شاخه ای از بازاریابی است که امروزه روند صعودی پیش گرفته است و با کمک آن می‌توان ذهن مشتریان را خواند و تصمیمات درست تری گرفت.

با این حال، نورومارکتینگ علم جدیدی نیست. چندین دهه است که تبلیغ کنندگان، تولید کنندگان محصولات و بازاریابان از روانشناسی اجتماعی برای تاثیرگذاری بر روی خرید مشتریان استفاده می‌کنند. شرکت‌های مختلف آموخته اند که چگونه از رفتار مشتریان و علوم روانشناسی استفاده کنند تا واکنش آن‌ها را نسبت به کمپین‌ها، محصولات و طراحی‌های خود بررسی نمایند.

تحقیقات بازاریابی سنتی دستاوردهای زیادی برای شرکت‌های مختلف داشته اشت. به همین دلیل شرکت‌های قدیمی هزینه زیادی صرف تحقیقات و مطالعات جدید نمی کنند. اما شرکت‌های جدید و مدرن، به دنبال نتایج و جواب‌های دقیق تری برای رفتار مصرف کنندگان در مقابل خدمات یا محصولاتشان هستند.
با استفاده از نورو مارکتینگ، شرکت‌ها متوجه می‌شوند رفتار و واکنش مصرف کنندگان نسبت به محصولاتشان چیست و چگونه می‌توان احساس مثبت تری در بین آن‌ها ایجاد کرد. با استفاده از متودهای نوروساینس احساسات و واکنش‌های مغز هر مخاطب و مصرف کننده اندازه گیری می‌شود.
با استفاده از ابزارهایی مانند EEG و MRI، نورومارکتینگ سیگنال‌های مغز را دریافت و تحلیل می‌کند تا پاسخ به نیاز آن ساخته و ارائه شود. ابزار EEG (electroencephalogram) فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می‌کند.

نحوه عملکرد نورومارکتینگ

هنگامی که از ما خواسته می‌شود به چیزی فکر کنیم، فرکانس‌هایی به مغز ما ارسال می‌شود تا پاسخ دهد. با استفاده از EEG می‌توان این فرآیند را اندازه گیری کرد. درست زمانی که مغز ما این فرکانس‌ها را دریافت و در پیش از آن که پاسخی دهد، چیزی کاملاً عصبی و خارج از کنترل ذهن روی می‌دهد (در ضمیر ناخودآگاه). این اتفاق قبل از این می‌افتد که ذهن ما بخواهد فیلتری بر روی اطلاعات ارسالی قرار دهد. EEG این موج‌های الکتریکی را می‌خواند و آن‌ها را با حافظه، احساسات و توجهاتی که در مغز روی می‌دهد مرتبط می‌سازد. این اتفاق بسیار عالی‌ست. زیرا می‌توان متوجه شد که رفتار و احساسات یک فرد نسبت به تبلیغات یک محصول چیست.نورومارکترها معتقدند که هزینه استفاده از چنین روش‌هایی زیاد است اما نسبت به روش‌های سنتی تر مانند FOCUS GROUPS‌ها دقیق تر است و بهره وری بیشتری دارد. انجام تست با استفاده از روش EEG به هزاران نفر برای داده‌های دقیق نیاز ندارد. تنها کافی است نمونه ای 20 نفری انتخاب شوند. تعداد پایین نمونه به این دلیل است که مغزها بسیار شبیه به هم هستند؛ با این حال تفاوت‌هایی بین مردان، زنان و کودکان وجود دارد.
بسیاری از افراد از استفاده از نورومارکتینگ برای مشتریان هراس دارند. اما این روش به شرکت‌ها اطلاعات با ارزشی خواهد داد. با استفاده از نورومارکتینگ آن‌ها می‌دانند که محصولاتشان باید به چه شکل باشد، چگونه عمل کند. همه این اتفاقات پیش از ورود محصول به بازار صورت می‌پذیرد و در نتیجه در مصرف منابع صرفه جویی می‌شود.
آنها با ابزارهای نورومارکتینگ می‌دانند که چگونه می‌توانند محصولات را طراحی کنند تا ظاهر شوند، عملکرد و احساس کنند، حتی قبل از آماده شدن در بازار، به حداقل رساندن ریسک و به حداکثر رساندن همه منابع.

مدل آیدا چیست؟

مدل آیدا و نورومارکتینگ

دل کنار نورومارکتینگ، استفاده از مدل آیدا به پیشرفت فروش محصولات کمک می‌کند. مدل آیدا AIDA یک طرح است که بازاریابی، تبلیغات و توابع فروش از آن استفاده می‌کنند تا تمام تاچ پوینت‌ها را در طی سفر خرید مشتری هدف گیری نماید، یعنی از آگاهی در مورد محصول تا اینکه مشتری سرانجام آن را خریداری نماید.
سفر مشتری و مصرف کننده در مدل آیدا به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

•    آگاهی یا awareness
•    علاقه یا interest
•    تمایل یا desire
•    اقدام یا action

مرحله اول: آگاهی

در مرحله اول، برندها با استفاده از تبلیغات محصولات خود را به مخاطبین نمایش می‌دهند. در این مرحله باید توجه داشت که فرصت جلب توجه مخاطب بسیار کم و سخت است؛ بنابراین نهایت خلاقیت و تمایز در تبلیغات باید صورت بپذیرد.

مرحله دوم: علاقه

پس از ایجاد آگاهی، علاقه به عنوان مرحله دوم مهم ترین مرحله مدل آیدا است. مصرف کننده احساس کند محصول برای او معنی ندارد یا اگر به اندازه کافی آن را فریبنده نبیند، هرگز به مرحله خرید نمی رسد. بنابراین مهم است که پیام محصول خود را به یک شیوه سفارشی و واضح ارائه دهید که مناسب مخاطبین مورد نظر باشد.

مرحله سوم: تمایل

پس از ایجاد علاقه، باید به مخاطب القا نمود که بهترین گزینه را دیده است. مخاطب در این مرحله محصولات شما را با محصولات رقبا مقایسه می‌کند. بنابراین برجسته کردن ویژگی‌های خوب محصولاتتان که شما را نسبت به دیگران متمایز می‌کند بسیار اهمیت دارد.

مرحله چهارم: اقدام

در انتها، زمانی که مصرف کننده دید مثبتی به برند شما دارد، احتمالاً تمایل خواهد داشت که محصول شما را امتحان یا خریداری کند. در این مرحله ارائه تخفیف، تست‌های رایگان و… می‌تواند این روند را تسریع کند.

حتما بخوانید: تفاوتهای مغز و رایانه و نحوه عملکرد مغز در ترغیب به خرید

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه