728 x 90

PS4 مقابل PS5 – مقایسه دقیق بین دو کنسول PS4 و PS5

PS4 مقابل PS5 – مقایسه دقیق بین دو کنسول PS4 و PS5

PS4 مقابل PS5 – مقایسه دقیق بین دو کنسول PS4 و PS5 پلی استیشن 5 در نهایت آمد، گر چه ممکن است سریع ترین کنسول جهان نباشد، اما ارتقاء قابل توجهی نسبت به پلی استیشن 4 می باشد. یک معماری کاملا جدید، پشتیبانی از رزولوشن برتر است، و برتری واضح سرعت در PS5  به لطف

PS4 مقابل PS5 – مقایسه دقیق بین دو کنسول PS4 و PS5

پلی استیشن 5 در نهایت آمد، گر چه ممکن است سریع ترین کنسول جهان نباشد، اما ارتقاء قابل توجهی نسبت به پلی استیشن 4 می باشد. یک معماری کاملا جدید، پشتیبانی از رزولوشن برتر است، و برتری واضح سرعت در PS5  به لطف ذخیره سازی سریع تر هارد SSD نسبت به PS4.

در این مقاله سعی داریم یک نگاه دقیق تری به دو کنسول PS5 از نسل نهم و کنسول پر فروش PS4 از نسل هشتم بی اندازیم و آنها را با هم مقایسه کنیم.

مشخصات فنی PS5 مقابل PS4

یک نگاه گذرا و سریع هم نشان می دهد که PS5 از هر لحاظ از PS4 بالاتر و پیشرفته تر است. حتی در مقایسه با کنسول PS4 Pro هم میتوانید به وضوح شاهد پیشرفت این کنسول باشید. از پشتیبانی وضوح تصویر بالاتر، قطعات قدرتمند تر، پشتیبانی از فضای ذخیره سازی بیشتر، سرعت به مراتب بالاتر، زیبایی و کلی موارد دیگر که بررسی خواهیم کرد.

جدول مقایسه PS4 و PS5

ما در تمام این مقایسه به مشخصات بیشتر این مشخصات خواهیم پرداخت. با این حال به عنوان یک یادداشت کلی ، در نظر گرفتن زمینه این مشخصات مهم است. PS5 کنسول بسیار جدیدتری است که با معماری متفاوت ساخته شده است و به همین دلیل ، برخی از مشخصات نباید مستقیماً با هم مقایسه شوند.

به عنوان مثال ، PS5 و PS4 Pro به تعداد مساوی واحد پردازش (CU) دارند ، اما CU های PS5 دارای تراکم ترانزیستور بسیار بیشتری هستند ، و آنها را قدرتمند تر از CU های PS4 می کند. گفته شد ، مشخصات دیگر را می توان به طور مستقیم مقایسه کرد. به عنوان مثال PS5 از درایو نوری بهتر و پشتیبانی از وضوح تصویر کاملاً بهتری برخوردار است.

گرافیک PS5 مقابل PS4

معماری گرافیکی PS5

PS4 و PS5 هر دو مبتنی بر تراشه های سفارشی شده AMD Radeon هستند ، گرچه دومی دارای تراکم بسیار بیشتری است. سونی از دو برابر بیشتر تعداد CU در PS5 استفاده و سرعت کلاک قابل توجه بالاتری را ایجاد کرده است. با این حال ، بیشترین تفاوت بین این دو مورد در TFLOP های آنها است.

“Teraflops” اصطلاح رایجی برای توسعه دهندگان کنسول است و دلیل خوبی هم دارد. اگرچه TFLOPS از نظر كلی نشانگر عملكرد نیست ، اما در هنگام مقایسه باید عدد مطلوبی داشته باشد. PS4 با 18 CU که در 800 مگاهرتز کار می کنند ، 1.84 TFLOPS را نشان می دهد ، به این معنی که می تواند 1.84 تریلیون عملیات نقطه شناور در ثانیه را کنترل کند. در مقابل ، پردازنده گرافیکی PS5 با 10.3 TFLOP رتبه بندی شده است.

با تکیه بر این اعداد ، پردازنده گرافیکی PS5 تقریباً هشت برابر PS4 و دو و نیم برابر PS4 Pro قدرتمندتر است. سونی به دلیل استفاده از 36 CU در PS5 و سرعت کلاک بالاتر قادر به دستیابی به چنین عملکرد بالایی است. بیش از PS4 ، هسته های PS5 با فرکانس متغیر تا فرکانس 2.23 گیگاهرتز کار می کنند.

کلاک بالاتر مورد انتظار بود، اما بیشتر علاقه دارم بدانیم فرکانس متغیر چه تفاوتی را ایجادمی کند. سرعت در 2.23 گیگاهرتز محدود شده است ، اما بر اساس نیاز GPU (پردازنده گرافیکی) کاهش می یابد. اما این کلاک در PS4 در 800 مگاهرتز قفل شده و بازی های با تقاضای بیشتر که قدرت بیشتری نیاز دارند، سرعت همیشه 800 مگاهرتز است.

برای نسل بعدی ، قدرت ثابت است و سرعت کلاک متغیر است. در بررسی های فنی PS5 ، معمار سیستم Mark Cerny توضیح علت آن را توضیح داد. او اظهار داشت که یک هسته گرافیکی با 36 CU با سرعت 1 گیگاهرتز همان تعداد TFLOP را تولید می کند که هسته 48 CU با سرعت 750 مگاهرتز – 4.6 TFLOPS – اما عملکرد بازی برابر نخواهد بود.

ایده کلی این است که سرعت کلاک بالاتر بهتر است و نه CU بیشتر. با اجازه دادن به فرکانس متغیر ، پردازنده گرافیکی PS5 می تواند سرعت کلاک بسیار بالاتری از حد انتظار بدست آورد ، به شرطی که فرکانس بالاتر با بودجه توان سیستم پشتیبانی شود.

تاکنون ، ما گرافیک PS4 و PS5 را بر روی اعداد خام مقایسه کرده ایم اما این اعداد معماری مدرن تر سیستم جدید را نشان نمی دهد. هر CU در PS5 تقریباً 60 درصد ترانزیستور بیشتری نسبت به CU PS4 دارد. همانطور که سرنی در سخنرانی خود اشاره کرد ، این بدان معناست که 36 CU در PS5 با عملکرد مشابه معادل 58 CU در PS4 است.

به طور خلاصه ، توانایی های گرافیکی PS5 بسیار چشمگیرتر از PS4 است. پردازنده گرافیکی PS5 دارای هسته های بیشتری خواهد بود و این هسته ها سریعتر و کارآمدتر خواهند بود.

وضوح PS5 مقابل PS4

PS4 Pro و دسته Dualshock

افزایش وفاداری گرافیکی به PS5 موقعی ایجاد خواهد شد که هنگام تجربه بازی، رزولوشن هایی و وضوح بالاتری را مشاهده کنیم. برای خروجی ، PS5 از 4K در 120Hz و 8K پشتیبانی می کند، هر دو با نرخ refresh rate متغیر که توسط HDMI 2.1 پشتیبانی می شود . در مقابل ، PS4 اصلی می تواند با رزولوشن 1080p تولید کند ، که در رزولوشن بازی اغلب بر اساس مصرف برق کاهش می یابد و PS4 Pro که نهایتا کیفیت 4K تولید می کند.

سونی دارای یک خروجی HDMI 2.1 بسیار آینده نگر است ، حتی اگر اکثر تلویزیون ها هنوز از درگاه HDMI 2.1 استفاده نکنند. استاندارد جدید از وضوح و نرخ فریم بالاتر پشتیبانی می کند. این عامل برای بازی ها خیلی مهم استگ. HDMI 2.1 از نرخ تازه سازی (refresh rate) متغیر پشتیبانی می کند ، که از پارگی صفحه جلوگیری می کند.

با ورود به نسل بعدی ، ما گمان می کنیم که وضوح تصویر یک نکته مهم در بازاریابی باشد ، زیرا مایکروسافت و سونی قبلاً روی وضوح 8K خیلی مانور دادند . اگرچه این درست است – و حتی هیجان انگیز – این لزوما به این معنی نیست که شما با کیفیت 8K بازی خواهید کرد.

نمایشگرهای 8K احتمالاً در اواخر چرخه عمر PS5 رایج تر می شوند. در حال حاضر ، تمرکز روی 4K است. چالش بزرگ PS5 پشتیبانی از نمایشگرهای 120 هرتز است ، زیرا در حال حاضر تعداد زیادی تلویزیون و مانیتور با پشتیبانی از نرخ تازه سازی 4K و بالاتر پشتیبانی می کنند. با فرض اینکه GPU قدرت اسب بخار برای فشار دادن 60 فریم در ثانیه و بالاتر را داشته باشد ، باید تلویزیونی با نرخ تازه سازی فریم بالا داشته باشید.

قیمت PS5 مقابل PS4

با مشخصات کاملاً بهبود یافته و اجرای SSD ، منطقی است که قیمت PS5 نسبت به PS4 گران تر است. نسخه استاندارد 499.99 دلار هزینه خواهد داشت ، و نسخه دیجیتال 399.99 دلار. با توجه به سرعت PS5 و این واقعیت که 99٪ از بازی های PS4 شما را پشتیبانی خواهد کرد ، کاملا ارزش جایگزینی آن با PS4 را خواهد داشت.

جالب اینجاست که قیمت PS4 خیلی کمتر از PS5 نیست. در حال حاضر می توانید یک مدل PS4 Slim یک ترابایتی را با قیمتی در حدود 299.99 دلار و PS4 Pro یک ترابایتی را با قیمت 399.99 دلار بدست آورید. با این قیمتها ، شما میتوانید یک PS5 را بخریدکه همه کارهای PS4 را انجام می دهد – چه خوب.

حتما بخوانید:PS5 بخرم یا نخرم؟ قیمت PS5 چقدر معقول است؟

فضای ذخیره سازی PS5 مقابل PS4

سرعت هارد PS5

در PS5 خبری از افزایش فضای ذخیره سازی نیستیم. اگر هنوز PS4 اصلی را دارید ، فضای کمی بیشتر را خواهید دید، مدل پایه PS4 دارای فضای ذخیره سازی 500 گیگابایت و نسخه PS5 با 825 گیگابایت است. کسانی که مدل PS4 جدید یا Pro دارند در حقیقت با کاهش ظرفیت 175 گیگابایتی روبرو می شوند.

“عملکرد” تفاوت اصلی است. PS5 دارای SSD سفارشی با پهنای باند خوانده نشده 5.5 GB / s است. محیط ذخیره سازی جدید سونی به طور خاص برای PS5 ساخته شده است ، که به آن امکان می دهد ارتباط موثرتری با معماری PS5 داشته باشد. به همین دلیل ممکن است در ابتدا ظرفیت 825 گیگابایتی کمی عجیب به نظر برسد.

حتی یک SSD اکسترنال نیز عملکرد بسیار سریع تری نسبت به هارد دیسک PS4 دارد و سیستم قدیمی تر دارای دیسک مکانیکی 5400RPM است. فراتر از بهره مندی از فضای ذخیره سازی مبتنی بر فلش ، PS5 همچنین دارای یک کنترلر SSD جدید است. این کنترل کننده از رفع فشار سخت افزاری برای ZLIB پشتیبانی می کند ، اما مهمتر از آن ، Oodle Kraken.

Kraken الگوریتم جدیدتر فشرده سازی  RAD Game Tools است که می تواند پرونده های کوچکتر از ZLIB را فشرده کرده و همچنین سریعتر از قبل از حالت فشرده خارج کند. در عمل ، این بدان معنی است که پرونده های بازی می توانند از طریق ماژول های فلش خوانده شوند ، از حالت فشرده خارج شده و با سرعت بسیار بیشتری در PS5 نسبت به PS4 به سیستم فید شوند.

کاربران کنونی PS4 قبلاً از decompressioning کارآمد بهره مند شده اند ، زیرا بازی های اخیر مانند Marvel’s Spider-Man و Star Wars Jedi: Fallen Order بر اساس آنچه بازیکن به طور فعال می بیند باز شده و داده های اضافی را از دنیای بازی بارگیری می کنند. با این حال ، توسعه دهندگان مجبور می شدند حداقل برخی از این نتایج پردازش را در دنیای بیرون بازی جا بگذارند ، زیرا هارد دیسک PS4 آنقدر سریع نبود که بتواند داده های لازم را به موقع ارائه دهد.

SSD در PS5

بازی ها با SSD جدید سریعتر بارگیری می شوند ، این واضح است ، اما توسعه دهندگان همچنین در نحوه نمایش خروجی ها آزادی بیشتری دارند. از آنجا که فضای ذخیره سازی PS5 به همان سرعتی که دارد سریع است ، پرونده های بازی را می توان از دستگاه ذخیره سازی خواند و طی چند میلی ثانیه به سیستم تحویل داد، و در نحوه نمایش خروجی های بازی امکانات بسیار بیشتری ایجاد می کند.

بزرگترین گلوگاه ظرفیت است که خوشبختانه PS5 برای آن راه حلی دارد. مانند PS4 ، شما می توانید فضای ذخیره سازی PS5 خود را با قطعات اکسترنال ارتقا دهید. به جای اینکه یک هارد دیسک 2.5 اینچی را در دستگاه وارد کنید NVMe SSD را وارد کنید.

در مقایسه با PS4 ، با PCI-e NVMe SSD بیش از یک درایو مکانیکی 2.5 اینچی و حتی SSD های استاندارد SATA ، افزایش چشمگیری در عملکرد خواهید داشت. امکان استفاده از هر مدیا در PS4 با PS5 وجود ندارد. قبل از گسترش ظرفیت PS5 ، باید منتظر بمانید تا درایوهای مبتنی بر PCI-e 4.0 وارد بازار شوند.

بازی های PS5 مقابل PS4

بازی دمون سولز در PS5

PS4 دارای یک لیست طولانی از بازی های انحصاری عالی ، از جمله Bloodborne ، God of War ، Until Dawn ، Uncharted 4 و موارد دیگر است. خوشبختانه ، شما هنوز هم می توانید آن بازی ها را روی PS5 خود انجام دهید و در بیشتر موارد ، آنها در دستگاه جدید اجرا و ظاهر بهتری دارند. این نکته مهم در مورد سیستم جدید است. با در نظر گرفتن سازگاری با بازی های قدیمی، همه بازی های قدیمی PS4 شما همچنان روی PS5 کار خواهند کرد.

اما مسلماً دلیل واقعی دریافت PS5 مربوط به بازی ها است. از جمله موارد برجسته می توان به Demon’s Souls ، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales ، Godfall و Sackboy: A Big Adventure اشاره کرد . اما لیست بازی ها در همین جا متوقف نمی شود. ما می دانیم که دنباله God of War همراه با Final Fantasy XVI ، Horizon Forbidden West ، Gran Turismo 7 ، Death Loop و تعداد زیادی دیگر که در دست ساخت هستند.

 

سازگاری با بازی های قدیمی یا Backward Compatibility

اگرچه PS4 لیستی توسعه یافته از انحصاری های با کیفیت بالا دارد ، اما این بدان معنا نیست که باید روی کنسول جدید سونی هم بیایند. در پست رسمی وبلاگ PlayStation ، معاون ارشد Hideaki Nishino توضیح داد که چگونه سازگاری با بازی های قدیمی بین PS4 و PS5 کار می کند. Nishino با گفتن “بیش از 99 درصد از 4000+ بازی موجود در PS4 در PS5 قابل بازی خواهند بود” شروع کرد و اکنون می دانیم که چگونه کار خواهد کرد.

PS5 با PS4 ، PSVR و بازی های موجود از طریق PS Now و PS Plus سازگار خواهد بود ، با استثنائات بسیار کمی.

با کمال تعجب ، تنها 10 بازی وجود دارد که با PS5 سازگار نیستند. لیست به شرح زیر است:

  • DWVR
  • Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
  • TT Isle of Man — Ride on the Edge 2
  • Just Deal With It!
  • Shadow Complex Remastered
  • Robinson: The Journey
  • We Sing
  • Hitman Go: Definitive Edition
  • Shadwen
  • Joe’s Diner

متأسفانه ، سازگاری با بازی های قدیمی تا PS4 محدود می شود. بازی های PS1 ، PS2 و PS3 را دیگر نمی توان در کنسول جدید تجربه کرد، اگرچه ما گمان می کنیم سونی از عناوین کلاسیک از طریق فروشگاه PlayStation پشتیبانی خواهد کرد ، دقیقاً کاری که در PS4 انجام داد. یعنی شما خیلی از بازی های قدیمی را میتوانستید از PS Store کنسول پلی استیشن 4 خریداری و دانلود کنید.

علاوه بر بازی های جدید ، PS5 از بازی های بزرگتر از PS4 نیز پشتیبانی می کند. هر دو PS4 و PS4 Pro دارای یک درایو Blu-ray استاندارد هستند. دیسک های Blu-ray می توانند حداکثر 25 گیگابایت داده را روی یک لایه ذخیره کنند و اگرچه حداکثر شش لایه امکان پذیر است ، اکثریت قریب به اتفاق دیسک های Blu-ray از دو لایه فراتر نمی روند.

PS5 با یک درایو Blu-ray Ultra HD عرضه می شود ، دقیقاً مانند Xbox One X. علاوه بر پخش فیلم های UHD از طریق دیسک ، جایگاه جدید درایو نوری می تواند از ظرفیت های ارائه شده توسط دیسک های Blu-ray Ultra HD استفاده کند. در حال حاضر ، UHD Blu-ray از سه ظرفیت پشتیبانی می کند: 50 گیگابایت و 66 گیگابایت با دو لایه و 100 گیگابایت با سه لایه.

دوال سنس PS5 مقابل دوال شاک4 PS4

جف کلی میزبان مراسم معرفی PS5

جدا از اختلافات فاحش بین این دو دستگاه ، PS5 امکان جدیدی را در مورد کنترل کننده پلی استیشن ارائه خواهد داد – حذف مانیکر DualShock به طور کامل. در عوض ، PS5 با DualSense ، کنترل کننده ای طراحی شده است که دارای عمر باتری بهتر ، محرک های سازگار و چشمگیرتر و جالب تر از همه بازخورد لمسی Haptic Feedback است. ایده محرک های سازگار این است که بسته به آنچه در بازی انجام می دهید مقاومت درجات مختلفی ارائه شود. به عنوان مثال ، شلیک کمان با شلیک یک مسلسل اتوماتیک ، که احساس متفاوتی با تفنگ ساچمه ای خواهد داشت ، به شدت متفاوت خواهد بود.

مقدار متفاوت تنش برای این است که بازیکن غوطه ورتر شود. ببازخورد لمسی Haptic Feedback به طور مشابه ، اما با لرزش کنترل کننده ها کار می کند. از ارتعاشات پویا برای به تصویر کشیدن سطوح مختلف و یا حتی نشان دادن خمش با سلاح استفاده خواهد شد. طراحی با محرک های سازگار و بازخورد لمسی Haptic Feedback به عهده توسعه دهنده است ، بنابراین امیدواریم بازی های PS5 همچنان پشتیبانی از آن را داشته باشند. بر اساس پیش نمایش های اولیه PS5 ، به نظر می رسد DualSense ستاره درخشان است.

به غیر از این ، DualSense و Dualshock 4 بسیاری از ویژگی های مشابه را دارند. هر دوی آنها چیدمان دکمه ای آشنا را دارند که انتظار دارید. دکمه Share با یک دکمه Create جدید جایگزین شده است که به شما امکان می دهد به صورت آنلاین بازی خود را استریم کنید و لحظات مورد علاقه خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. هنوز جک میکروفون و هدست داخلی به همراه بلندگو ، حسگر حرکت و صفحه لمسی داخلی را پیدا خواهید کرد. البته وجود میکروفون در دوال سنس جدید هم اتفاق بسیار خوبی است که دیگر نیاز شما هندزفری را رفع می کند.

نسخه های PS5 مقابل PS4

نسخه های PS5

همانطور که اشاره کردیم ، PS5 دو گزینه خرید دارد. یکی از این نسخه ها دیسک را می پذیرد ، گزینه دیگر نسخه های دیجیتالی بازی های خریداری شده به صورت آنلاین را ذخیره می کند. همانطور که در بالا ذکر شد ، PS5 در دو مدل مختلف دیسک دار و همچنین نسخه دیجیتال بدون دیسک ، در دسترس است. ظاهر و طرح رنگ کنترل کننده ها با هم مطابقت دارند. این دو کنسول دارای طرح رنگی سفید و سیاه است که در وسط آن کمی انحنا وجود دارد. بدون درایو دیسک داخلی ، نسخه دیجیتال ، همراه با اندکی اختلاف ارتفاع ، دارای ظاهری کوچکتر و باریک تر است.

این رویکرد PS5 دو نسخه ای تفاوت قابل توجهی با رویکرد PS4 دارد که در سال 2013 فقط یک نسخه داشت. از آن زمان تاکنون شاهد نسخه های دیگری مانند PS4 Pro و PS4 Slim بودیم ، اما هر دوی آنها در سالهای بعد ظاهر شدند. احتمال می رود در سالهای بعدی شاهد نسخه های میان رده ای قدرتمندتری از PS5 باشیم.

منبع: https://www.digitaltrends.com/gaming/ps4-vs-ps5/

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه